The Independent: Rusko už nepoužívá Krymský most k přepravě vojenské techniky

foto Ilustrační foto - Novinářka fotografuje most přes Kerčský průliv spojující Krym anektovaný Ruskem s ruskou pevninou.

Londýn/ Kyjev - Rusko k dodávkám vojenské techniky invazním jednotkám na Ukrajině přestalo používat Krymský most, který vystavělo po anexi Krymu. Dnes o tom informuje britský The Independent s odvoláním na ukrajinskou bezpečnostní poradenskou společnost Molfar.

Podle analýzy satelitních snímků pořízených firmou Maxar Technologies nebyl po období tří měsíců na mostě spojujícím ruskou pevninu s Krymem téměř žádný provoz a po železniční trati vedoucí po něm nejezdily prakticky žádné vojenské nákladní vlaky. Ruská armáda svou techniku převáží po souši, a proto tato stavba už nepředstavuje strategický vojenský cíl pro Ukrajinu.

Během tří měsíců mezi únorem a dubnem přejel 29. února po mostě jediný vlak s 55 cisternovými nákladními auty. V březnu a dubnu po něm Rusové žádnou vojenskou techniku nepřeváželi, uvedl Molfar. V současnosti po něm denně přejíždějí čtyři osobní vlaky a jeden nákladní převážející zboží nevojenského charakteru.

Molfar připomíná, že Rusko využívání této strategické stavby výrazně omezilo od ukrajinského dronového útoku z loňského července, při němž byla poškozena část vozovky i železniční trati. O život přišel manželský pár a jejich dcera. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj most tehdy označil za legitimní cíl, který je třeba vyřadit z provozu, protože "přináší válku, nikoliv mír". Podle ukrajinských tajných služeb do té doby Rusko přes most denně posílalo více než 40 vlaků naložených zbraněmi.

Loni v srpnu se Ukrajina snažila na most zaútočit raketami, zneškodnila je ale ruská protivzdušná obrana.

Doposud nejsilněji byl most poničen v říjnu 2022 v důsledku exploze, z níž Moskva obvinila Ukrajinu a v odvetě při náletech na ukrajinská města zabila desítky civilistů. Kyjev se k útoku přiznal jen nepřímo o několik měsíců později.

Rusko nyní jednotky na Ukrajině zásobuje přes Rostovskou oblast. Šéf Molfaru Artem Starosek řekl, že Ukrajina by měla svoji pozornost upřít na okolí Melitopolu, Mariupolu a Berďansku, kde Rusko staví železniční tratě, které by tyto okupované oblasti propojily s Krymem a ruským vnitrozemím. Podle Staroseka by pro Ukrajinu bylo přínosné, kdyby se zaměřila spíše na tyto tratě a neplýtvala zdroji při útocích na Krymský most. "Jsou to tyto cesty, které v současnosti představují větší ohrožení než nefungující tah přes Krymský most," uvedl Starosek.

Krymský či též Kerčský most o délce zhruba 19 kilometrů funguje od května 2018.

 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 19.05.2024 ČTK

Reklama

20°C

Dnes je neděle 19. května 2024

Očekáváme v 17:00 18°C

Celá předpověď